Apasaţi aici pentru a revenire la Strategii

STRATEGIA EDUCAŢIONALĂ LOCALĂ

PENTRU CENTRUL DE RESURSE DE LA NIVELUL

 GRĂDINIŢEI P.P. SEBIŞ

 2011- 2015

Prezentarea grădiniţei

             Imaginea a ceea ce poate fi un învăţământ european bazat pe cunoaşterea prin compararea sistemelor educaţionale preşcolare din România şi Europa centrate pe efectele pozitive a ceea ce este bun, a ridicării standardului grădiniţei în dorinţa de a aborda noi strategii care să îmbunătăţească sistemul educaţional este deviza grădiniţei noastre.
            Grădiniţa noastră oferă posibilitatea formării şi instruirii copiilor între 3-6 (7) ani la nivelul unor cerinţe de maximă exigenţă, astfel încât adaptarea la şcoală să fie un succes.

            Gradinita PP Sebis este situata intr-o zona teritoriala care are acces la serviciile oferite de comunitate,aproape de centrul orasului,unde se poate ajunge cu usurinta. Cladirea gradinitei are un istoric bogat ea gazduind din anul 1925 Scoala primara cu VII clase din Sebiş iar mai tarziu ,din anul 1959, Şcoala medie din Sebiş, prima institutie de acest fel de pe cursul mijlociu al Crişului Alb. Abia din anul 1970 cladirea este destinata invatamantului preşcolar, gradiniţă cu program prelungit (trei grupe de copii) păstrându-se în acest format pâna astăzi. Neavănd personalitate juridicar, Gradiniţa PP, apartine de Grupul Şcolar Industrial Sebiş.

    Desi a fost renovata partial in anul 2006, cladirea inca isi păstrează farmecul amintindu-ne de vechea scoală cu săli mari si luminoase,ferestre  din lemn inalte si arcuite sub forma de boltă .Vechiul si noul se impletesc surprinzator aici căci printr-un bun management unitatea a fost dotata cu mobilier nou si aparatura de ultima generatie, grupuri sanitare si bucatarie moderna. De asemenea, locatia are asigurate servicii curente de telefonie si internet.

Gradiniţa noastra gazduieste  Centrul de resurse pentru educatie si dezvoltare (CRED)    a cărui activitate vine in sprijinul copiilor cu vârste cuprinse intre 0-7 ani si  a tuturor categoriilor  de adulţi care participă la educarea, protectia si îngrijirea lor. Apreciem ca pozitiv faptul ca, gradinita dispune de spatiu individualizat ,special amenajat care sa permita derularea activitatilor CRED si a viitorului centru de resurse fara a perturba activitatea gradinitei si fara a aduce prejudicii in  aplicarea normelor igienico - sanitare.

Grădiniţa noastra are in desfăurare parteneriate cu diverse instituţii:

  • Şcoala cu clasele I-IV Sebi,
  • Gradiniţa Samariteanu Sebi
  • Gradiniţa PP Ineu,
  • Grădiniţele din zona Brad,
  • Unitatea de Pompieri Sebi,
  • Biserica Ortodoxa Sebiş
  • Biblioteca,
  • Ocolul Silvic Sebiş
  • Cabinetul Stomatologic
  • Primaria orasului Sebis

Am participat la diferite concursuri si i simpozioane nationale si internationale:

  • ·       Concursul Internaţional „CU EUROPA…LA JOACĂ” EURO PREŞCOLARUL.
  • ·       Concurs Naţional „Toamnă mândră darnică” ediţia a II-a, Sântana, lucul I, II, III.
  • ·       Concurs Naţional „O, ce veste minunată!” ediţia I, Sântana, Menţiune.
  • ·       Concurs Naţional „Toamna, anotimpul roadelor bogate”, ediţia a II-a, Măneşti-Prahova, diplomă de excelenţă.
  • ·       Concurs International ,,Natura din sufletul meu,, ,locul I
  • ·       Concurs Naţional „Roata anotimpurilor”, ediţia I, Şcoala Vad, jud. Neamţ, premiul II, menţiune.
  • ·       Concurs Naţional „Fantezii de iarnă”, etapa a II –a, Şcoala Vad, jud. Neamţ, premiul I, II, menţiune.
  • ·       Concursul Internaţional de arte vizuale, „Gând de iarnă”, Şcoala Vad, jud. Neamţ, premiul III, menţiune.
  • ·       Simpozion International ,,Portrete de dascali,,  Şcoala Alma jud. Arad
  • ·       Concursul Internaţional de arte vizuale, etapa III „Gând de primăvară”.
  • ·       Proiect international de ecologie ENO .

            In cadrul unitatii se organizează cursuri de educatie parentala ,,Educati asa! ,,conduse de instructorii de parinti din unitate( educatoarele).

                                                                                                
Analiza SWOT

Puncte tari

Puncte slabe

- Receptivitatea partenerilor locali pentru promovarea Centrului de resurse şi angajarea acestora pentru oferirea unor servicii de calitate care vin în sprijinul părinţilor;

- Colaborarea eficientă între grădiniţă şi partenerii locali în formularea obiectivelor Centrului de resurse;

- Deschiderea unor noi canale de comunicare între grădiniţă - autorităţi locale - familie - instituţii de sănătate şi cultură;

- Iniţierea unor parteneriate locale şi realizarea de proiecte de educaţie parentală;

- Participarea tuturor factorilor implicaţi la elaborarea obiectivelor astfel încât acestea să răspundă nevoilor de informare ale părinţilor .

-  Gradul de accesibilitate al locaţiei, clădirea grădiniţei fiind situată într-o zona teritorială care are acces la serviciile oferite de comunitate, aproape de centrul oraşului, unde toţi părinţii pot ajunge cu uşurinţă;

- Locaţia aleasă are asigurate servicii curente, telefonie şi Internet. Participarea echipei CRED la cursuri de iniţiere/formare organizate la nivelul CCD ARAD;

- Existenţa unei echipe funcţionale care răspunde de activitatea centrului;

-Implicarea activă, coeziunea echipei, empatie;

- Identificarea unor voluntari, specialişti: psiholog, medic, asistent social, 

- Incapacitatea părinţilor de a anticipa efectele în planul dezvoltării copilului a măsurilor educaţionale aplicate de către aceştia;

- Fonduri insuficiente pentru achiziţionarea materialelor consumabile.

Oportunităţi

Ameninţări/Riscuri

- Organizarea de activităţi şi evenimente festive de deschidere oficială a centrului;

- Valorificarea exemplelor de “Bună practică”;

- Centrul de resurse reprezintă o premisă în procesul de schimbarea a mentalităţii comunităţii locale;

- Atragerea unor ONG-uri în activitatea de promovare şi dezvoltare a Centrului de resurse; 

- Schimbările politice în plan local pot influenţa semnificativ colaborarea dintre echipa Centrului de resurse şi Consiliul local;

- Preocuparea scăzută a unor părinţi pentru participarea la acţiunile Centrului de resurse;

- Existenţa unor părinţi care să nu trateze cu interes acest program.

 

 

 Analiza factorilor interesaţi

                                                                             

Interese şi legături cu proiectul

Motivaţii capacităţi

Acţiuni posibile pentru creşterea interesului

1.                  Părinţii copiilor din grădiniţă.

 

 

 

 

 

2.                 Cadre didactice (educatoarele din grădiniţele partenere).

 

 

3.                 Primăria oraşului Sebiş.

 

 

4.                 Ocolul Silvic Sebiş-Moneasa

 Sunt interesaţi de activitatea desfăşurată.

 

 

 

 

 

  Sunt interesate şi afectate de activitatea desfăşurată în centrul de resurse.

 

 

 

  Interesată de activitatea desfăşurată în centrul de resurse.

 

 

  Interesat de activitatea desfăşurată în centru de resurse.

- Formarea, dezvoltarea şi extinderea competenţelor parentale .

 

 

 

 

-        Doresc mai multe informaţii.

 

 

 

-       Are capacitatea de a susţine schimbarea

-        Rol foarte important în alocarea de fonduri.

 

   Are capacitatea de a susţine schimbarea.

-       Cursuri de educaţie parentală desfăşurată în cadrul centrului de resurse.

-       Dezbateri pe teme de interes comun (sănătatea copiilor).

 

  

 

-       Găsirea şi evidenţierea unor teme de interes comun la nivelul oraşului Sebiş pentru stimularea comunicării şi colaborării.

 

-       Colaborare în vederea desfăşurării activităţilor cu caracter ecologic din cadrul centrului.

Analiza PEST

 o      Factori politici:

·       Primăria şi Consiliul local Sebiş beneficiază de sprijin politic din partea autorităţilor judeţene ceea ce este benefic pentru dezvoltarea oraşului.

·       Exista o buna relatie de colaborare intre Gradinita PP Sebis si Autoritatile locale.

 o      Factori economici:

·       Lipsa locurilor de muncă, rata şomajului ridicată;

·       Sursa principală de venit – agricultura de subzistenţă

·       Slbă activitate industrială reprezentată de câteva fabrici de pielărie ( cu tradiaţie ), o fabrică de încălţăminte şi mici ateliere de tâmplărie

o      Factori sociali:

·       Nivelul de trai al locuitorilor oraşului Sebiş este mediu, puţine cazuri de persoane asistate social (în rândul populaţiei de etnie rommă)

 o      Factori tehnologici:

·       Aproape toţi locuitorii oraşului Sebiş beneficiază de servicii curente de apă, canaliare, curent electric, telefonie, internet, televiziune.

·       Majoritatea copiilor din grădiniţa noastră au acasă calculator şi internet.

·       Gradinita noastra este dotata cu aparatura electronica performanta si beneficiaza de servicii curente de internet,telefonie ,cablu.

Misiunea

§       Initierea de programe socio-educative si consiliere care sa se adreseze atat copiilor cat si parintilor acestora;

§       Realizarea unor cursuri de formare a cadrelor didactice si orice alte activitati de pregatire si informare in domeniul invatarii si comunicarii prin joc (seminarii, work shop-uri, conferinte, etc);

§       Promovarea voluntariatului in randul tinerilor si adultilor ca forma de participare activa la viata comunitatii;

§       Organizarea de evenimente socio-culturale si artistice in spatii publice sau private, conventionale si neconventionale;

§       Realizarea  de publicatii, brosuri si alte lucrari in stransa legatura cu obiectul de activitate centrului de resurse, ce vor fi difuzate in tara si in strainatate;

§       Imbunătăţirea nivelului calităţii educaţiei preşcolare prin perfecţionarea cadrelor didactice  şi asigurarea unor materiale didactice corespunzătoare

Opţiunea strategică / direcţia strategică 1.

   Derularea împreună cu părinţii şi cu alţi membrii ai comunităţii a unor activităţi prin care sa dezvoltăm competenţe parentale: cunoştinţe, abilităţi, aptitudini, noţiuni, conduite-tip, proceduri standard, tipuri de raţionamente, pe care părinţii le pot pune în aplicare în educaţia copiilor lor.

  Curriculum:Programe de formare

              Obiective:

-  Crearea unui mediu formal în care părinţii să-şi consolideze competenţele parentale, să-şi extindă informaţiile despre copil şi să înţeleagă nevoile de educaţie şi dezvoltare ale acestuia;

     - Promovarea bunăstării fizice şi psihice a copiilor, prin programe de educaţie     parentală desfăşurate cu diverse grupuri, pe teme de interes major pentru părinţi, precum: sănătate fizică, sănătate mintală, alimentaţie sănătoasă, dezvoltare optimă în diferite domenii de dezvoltare( fizic, cognitiv, socio-emoţional, al limbajului şi al atitudinii şi capacităţilor de învăţare).

    Repere de timp

      Planul strategic al centrului de resurse este gândit pentru perioada 2011 – 2014  fiind considerată perioada optimă pentru realizarea obiectivelor strategice proiectate.

       Etapele planului strategic:

1.    Pregătire/organizare –În această etapă sunt cuprinse:

       - realizarea promovării centrului de resurse prin intermediul: afişe în grădiniţele din oraş, flayere, buletine de informare, pliante, presa locală.

       - realizarea înscrierilor la cursurile de educaţie parentală: telefonic, electronic, prin  mail. 

        - planificarea activităţilor : se vor selecta temele, subiectele pe care personalul centrului de resurse are competenţe să le desfăşoare precum şi activităţile propriu-zise.

2.    Implementare – reprezintă faza de punere în aplicare a proiectului. Ea necesită un sprijin continuu din partea echipei centrului de resurse prin susţinerea implicării tuturor partenerilor locali şi menţinerea interesului pentru acţiune şi eforturile făcute.   În această etapă se derulează activităţile care vor fi cuprinse în planul operaţional pentru fiecare an. Acestea vor avea o tematică diversificată pe domeniile: îngrijirii şi sănătăţii, dezvoltării copilului şi al educaţiei, protecţiei copilului.  Activităţile desfăşurate vor îmbrăca forma unor: mese rotunde, activităţi interactive, prezentări Power Point, vizionări de filme educative pentru părinţi, dezbateri pe teme de interes general privind educaţia parentală, chestionare, activităţi practice pentru părinţi, activităţi demonstrative, organizarea unor întâlniri cu personalităţi din domeniul medical, educativ etc., organizarea voluntariatului.

3.      Evaluare – este pe de o parte gândită ca evaluare curentă/permanentă a fiecărei activităţi desfăşurate şi acest lucru se va realiza pe baza unor chestionare şi “inventare de învăţare” şi evaluarea internă/autoevaluarea la intervale de timp care se vor stabili anterior. Rezultatele evaluărilor interne şi a evaluărilor externe vor fi făcute publice  pe pagina www.gradinitappsebis.ro pe care intenţionăm să o iniţiem.

Resursele necesare:

   Resurse umane:

  •        echipa centrului de resurse;
  •        părinţii copiilor cu vârste cuprinse între 3- 6/7ani;
  •        specialişti: medici, psihologi, cadre didactice; reprezentanţi de la Protecţia Copilului;
  •        voluntari, agenţi economici;
  •        partenerii locali:  Primăria orasului Sebis, Consiliul local, Spitalul Orasenesc Sebis, Biserica, Grupul Scolar Industrial Sebis; 

Pentru eficientizarea activităţilor se vor încheia protocoale de colaborare/parteneriat cu instituţiile implicate, cu voluntarii.

  Resurse materiale:

  •        Plasarea corespunzătoare a echipamentelor într-o sală destinată special centrului de resurse;
  •        Locaţia aleasă are asigurate servicii curente, telefonie şi Internet.
  •         Multifuncţional Cannon , Videoproiector,  Ecran de proiecţie ,Flipchart  Telefon-fax , Imprimantă Cannon;

 Opţiunea strategică / direcţia strategică 2.

   Implicarea părinţilor şi a altor membri din cadrul comunităţii în actul educaţional prin activitati de voluntariat pentru creearea şi amenajarea unor spaţii verzi în curtea şi in jurul grădiniţei.

 Obiective:

        -Dezvoltarea culturii voluntariatului în comunitate, la un nivel care va permite formarea unei mase critice de voluntari tineri care să aibă iniţiativa şi să îi mobilizeze pe cei din jurul lor să se implice în rezolvarea problemelor locale: sociale, de mediu, culturale etc.

      - Dezvoltarea sentimentului de dragoste faţă de natura;Asimilarea unor valori ecologice si modele de comportament de protejare si conservare a mediului inconjurator, alaturi de educatori, parinti, voluntari din comunitate

 Resurse umane: (echipa de voluntari) părinţi, alţi membri ai comunităţii, copii, reprezentanţi ai Ocolului Silvic Sebiş-Moneasa.

Resurse materiale: unelte pentru gradinărit, arbuşti ornamentali, pomi fructiferi (puieţi), plante decorative etc.

Relaţii comunitare:

                                    -  Proiect de parteneriat între Centrul de resurse şi Ocolul   Silvic Sebiş-Moneasa.

                                      - Proiect de parteneriat între Centrul de resurse şi Primăria Sebiş

 Etapele planului strategic:

    1.Pregătire/organizare:

      În această etapă sunt cuprinse:

      -mediatizarea centrului de resurse

      -formarea echipei de voluntari

 2. Implementare –   În această etapă se derulează activităţile care vor fi cuprinse în planul operaţional pentru fiecare an. Acestea vor avea ca tematică  îngrijirea şi protejarea  mediului. Activităţile desfasurate vor imbraca forma unor dezbateri pe teme de ecologie, activitati practice de plantare de copaci,amenajare de spatii verzi,reciclare deseuri, concursuri,organizarea voluntariatului ,excursii in natura etc.

 3.Evaluare – este pe de o parte gândită ca evaluare curentă/permanentă a fiecărei activităţi desfăşurate şi acest lucru se va realiza pe baza unor chestionare şi “inventare de învăţare” şi evaluarea internă/autoevaluarea la intervale de timp care se vor stabili anterior. Rezultatele evaluărilor interne şi a evaluărilor externe vor fi făcute publice  pe pagina www.gradinitappsebis.ro pe care intenţionăm să o iniţiem.

 Opţiunea strategică / direcţia strategică 3.

      Imbunătăţirea nivelului calităţii educaţiei preşcolare prin perfecţionarea cadrelor didactice şi asigurarea unor materiale didactice corespunzătoare .

 Curriculum:

   Activitati de formare continua a cadrelor didactice din gradinitele cuprinse in zona Sebis.

Resurse umane:

    Formatori, cadre didactice din invatamantul prescolar,pshiolog,

Resurse materiale:

  -Plasarea corespunzătoare a echipamentelor într-o sală destinată special centrului de resurse;

  -Locaţia aleasă are asigurate servicii curente, telefonie şi Internet.

Multifuncţional Cannon , Videoproiector,  Ecran de proiecţie ,Flipchart    Telefon-fax , Imprimantă

Relaţii comunitare:

  Parteneriat între Centrul de resurse şi Primăria Sebiş,Casa Corpului Didactic-Arad,

Obiective :

 -Derularea unor programe si activitati de formare a 10 educatoare de la gradinitele din sebis in domeniul invatarii si comunicarii prin joc, consilierii parentale,voluntariatului,

 -Infiintarea unei mini ludoteci (o biblioteca de jocuri) spatiu accesibil copiilor si parintilor

 Activitati:  Se vor derula activitati de formare sub forma unor cursuri ,schimburi de experienta,workshopuri,dezbateri in cadrul comisiilor metodice,a cercurilor pedagogice,intalniri tematice etc.

  Repere de timp

      Planul strategic al centrului de resurse este gândit pentru perioada 2011 – 2014   fiind considerată perioada optimă pentru realizarea obiectivelor strategice proiectate.

  Apasaţi aici pentru a revenire la Strategii

Pentru eventualele intrebări sau comentarii, vă rugăm să le transmiteţi pe adresa de contact e-mail .
© Copyright 2010 Dumitrescu Mihai, Inc.  All rights reserved.