STRATEGIA EDUCAÅ¢IONALÄ‚ LOCALÄ‚
PENTRU CENTRUL DE RESURSE DE LA NIVELUL
GRĂDINIŢEI P.P. VINGA
2011- 2015
PREZENTARE SUCCINTA A GRADINITEI VINGA,
RESPECTIV A VIITORULUI CENTRU DE RESURSE
Gradinita cu program prelungit Vinga functioneaza in doua cladiri, o cladire in centrul comunei, iar cealalta la intrarea dinspre Arad.
In localul din centru sunt trei grupe de copii cu program normal, iar in cealalta cladire functioneaza trei grupe de program normal si doua de program prelungit.
In cele opt grupe sunt inscrisi 185 de prescolari in anul scolar 2010-2011.
La gradinita cu program prelungit Vinga isi desfasoara activitatea un numar de 10 cadre didactice calificate, 4 dintre ele incadrate
ca profesor invatamantul primar si prescolar, 2 incadrate ca institutor I, 3 persoane incadrate ca institutor II, iar o persoana, educatoare. Cinci cadre didactice din unitatea noastra au obtinut gradul didactic II, gradul
definitiv 3 cadre didactice, iar 2 sunt debutante.
Educatoarele impreuna cu copiii au participat diferite concursuri interjudetene si au realizat diverse parteneriate
educationale. De asemenea cadrele didactice au publicat articole in reviste de specialitate.
Gradinita este dotata cu diverse materiale didactice dintre care putem enumera seturi de planse, jocuri, jucarii carti si reviste de
specialitate.
Unitatea dispune de bucatarie complet utilata, birou personal administrativ, magazii alimente, sala de mese, grupuri sanitare.
Cu ajutorul fondurilor de la bugetul local s-a dotat curtea gradinitei cu aparate de joaca, s-au renovat
cladirile gradinitei si s-a construit o aripa noua pentru functionarea grupelor de program prelungit; de asemenea gradinita a fost dotata cu mochete, mobilier pentru prescolari, calculator, imprimanta.
Centru de resurse va functiona in cladirea din centrul comunei intr-o sala cu suprafata de 61,66 mp (vezi schita).
ANALIZA SWOT
Un pas important pentru infiintarea centrului de resurse de la Gradinita PP Vinga il constitue stabilireacalitatilor, defectele, oportunitatilor
si amenintarilor printr-o analiza SWOT.
Aceasta analiza da ocazia sa realizam la ce nivel ne incadram si ne deschide portile spre o noua realitate. O astfel de
analiza SWOT creeaza un nou drum si o noua directie in procesul de dezvoltare personala si profesionala.
Vom intocmi acesta analiza SWOT pentru derularea in bune conditii a activitatilor in Centru de resurse.
PUNCTE TARI:
- personal didactic calificat, receptiv schimbarilor de la nivelul gradinitei;
- colaborarea foarte buna intre gradinita si scoala;
- colaborarea foarte buna intre gradinita si comunitatea locala;
- existenta in gradinita a unui spatiu disponibil centrului de resurse.
- colaborare buna intre gradinita noastra si gradinitele din zona
- participarea la diverse proiecte si programe, concursuri extrascolare pe teme de interes pentru copiii in care s-au valorizat atat prescolarii cat si educatoarele.
PUNCTE SLABE:
- slaba colaborare a parintilor cu gradinita;
- inexistenta mijloacelor didactice audiovideo;
- fluctuatia cadrelor didactice.
OPORTUNITATI:
- sprijinul autoritatilor locale in imbunatatirea desfasurarii activitatilor didactice;
- implicarea reprezentantilor diferitelor institutii locale in desfasurarea activitatilor educative (politie, biserica, dispensar);
- sprijin oferit din patrea unor parinti, agenti economici;
- descentralizarea si autonomia institutionala.
- relatii interpersonale pe plan profesional si personal intre educatoare, copii si parinti
AMENINTARI:
- rutina instalata la unele cadre didactice;
- situatia materiala precara a majoritatii familiilor;
- acces limitat la informatie a parintilor;
- dezinteres din partea parintilor pentru activitatile educative;
- politicul educational in permanenta schimbare.
- scaderea populatiei prescolare;
ANALIZA PEST
Analiza PEST reprezinta o investigare larga a principalelor aspecte economice, tehnice, sociale si tehnologice ale Gradinitei PP Vinga. Ea se efectueaza in scopul evidentierii punctelor forte si
punctelor slabe ale activitatii interne ale unitatii, precum si a oportunitatilor si pericolelor mediului ambiant extern care favorizeaza sau ameninta dezvoltarea acesteia, precum si cauzele care le-au generat.
POLITIC:
- autoritatile locale au o politica deschisa si pozitiva
- sunt deschise la schimbare si chiar au initiative pentru schimbare
- ISJ si CCD Arad prin strategia adoptata , sprijina dreptul la educatie al grupurilor dezavantajate si deci si a copiilor cu c.e.s.
- Domnul Stoicu Lucian, primar al comunei Vinga, se implica in dotarea Gradinitei, amenajare si buna functionare a unitatii noastre.
- Un sprijin important il avem si din partea Consiliului Local in componenta caruia se afla si o educatoare si domnul director al Grupui Scolar VInga
ECONOMIC SI SOCIAL:
- posibilitatea de informare si specializare a altor cadre didactice cu ultimele cunostinte din domeniu;
- implicarea parintilor in procesul terapeutic si in diferite activitati organizate de centrul nostru
- situatia economica a comunei este in plina dezvoltare
- in comuna Vinga investitorii prin fabricile deschise au creat numeroase locuri de munca, diminuand somajul.
- Un mare avantaj este amplasarea geografica a comunei Vinga, intre cele doua mari orase: Arad si Timisoara
- In localitatea Vinga functioneaza trei ansambluri folclorice (roman, bulgar, rom)
TEHNOLOGIC:
- centrul dispune de spatiul necesar pentru dotarea specifica;
- Gradinita are acces la internet
- Cadrele didactice stapanesc foarte bine bine utilizarea calculatorului
MISIUNEA (RATIUNEA DE A FI A) CENTRULUI DE RESURSE
Misiunea centrului de resurse este:
- sa faciliteze accesul la educatie a prescolarilor, egalizarea sanselor copiilor, crearea unei atitudini pozitive fata de educatie si invatare.
- sa dezvolte parteneriate viabile si cooperari diverse intre gradinita si alti factori sociali implicati in dezvoltarea comunitatii.
- sa identifice nevoile de formare a cadrelor didactice din zona Vinga si gandirea unei oferte care sa satisfaca aceste nevoi.
- sa promoveze o pedagogie inovatoare care sa dinamizeze si sa modernizeze parcursurile pedagogice traditionale
- sa imbunatateasca relatia de colaborare gradinita-familie, gradinita-comunitate prin actiuni comune.
TINTE/OPTIUNI STRATEGICE
I. Organizarea si desfasurarea de programe de formare si perfectionare pentru personalul institutiei si pentru cadrele didactice din zona Vinga
II. Organizarea de activitati centrate pe copil care sa implementeze strategiile activ-participative.
III. Organizarea si desfasurarea programelor de tip ,,Scoala Parintilorâ€
DETALII DE IMPLEMENTARE (IN CURRICULUM, RESURSE UMANE, RESURSE MATERIALE SI FINANCIARE SI IN SFERA RELATIILOR COMUNITARE)
|
Curriculum
|
Resurse umane
|
Resurse materiale si financiare
|
Relatii comunitare
|
Optiunea strategica/directia strategica 1:
|
Integrarea in curriculum a unor tehnici, metode, strategii elementare de continut de la cursul ,,Orientari moderne in educatia prescolaraâ€
|
-inscrierea la cursuri de perfectionare pe diferite tematici
-continuarea studiilor
-realizarea unor instruiri formative pt. educatoarele care nu au beneficiat de cursul de formare,,Orientari moderne in educatia prescolara†de catre cele formate deja.
|
-utilizarea dotarii centrului de resurse de la
gradinita in gazduirea unor actiuni cu caracter de formare.
|
-colaborarea cu CCD si cu alti furnizori de formare
-identificarea de colaboratori pt.perfectionarea pers.did auxiliar si nedidactic
-colaborarea cu administratia locala
|
Optiunea strategica/directia strategica 2:
|
1.Folosirea cunostintelor acumulate prin cursuri de formare continua in alegerea metodelor active si de grup in desfasurarea activitatilor
2. Lucrul cu grupuri mici pana la individualizare si respectarea ritmului propriu al fiecarui copil.
|
Initierea unor schimburi de experienta cu celelalte cadre didactice aflate in formare.
Diseminarea unor metode mai putin cunoscute in gradinita; metode moderne, pedagogii alternative.
|
-utilizarea dotarii centrului de resurse de la
gradinita in gazduirea unor actiuni educative pentru copii;
-achizitionare de noi materiale didactice;
- intregirea bazei de documentare.
|
-colaborarea cu CCD si cu alti furnizori de formare
-atragerea parintilor in organizarea unor activitati.
|
Optiunea strategica/directia strategica 3:
|
- creşterea atractivităţii activităţilor;
- prezenţa părinţilor la activităţile desfăşurate;
- armonizarea principiilor şi a aşteptărilor grădiniţei cu cele ale familiei.
|
- valorizarea efectelor formării de la optiunea strategică I (Organizarea si desfasurarea de programe de formare si perfectionare pentru personalul din institutie si pentru cadrele didactice din gradinitele din
zona Vinga) şi a portofoliului de metode şi strategii de la opt. strat. II(Organizarea de activitati centrate pe copil care sa implementeze strategiile activ participative) în
activităţile cu părinţii;
-parteneriate de lucru
|
-utilizarea dotarii centrului de resurse de la
gradinita in gazduirea unor actiuni cu caracter de formare
|
- colaborarea intre cadrele didactice, comunitatea locala si parinti;
- stimularea nivelului de implicare directă la părinţii din comunităţile defavorizate cu privire la importanţa şi aspectele legate de creşterea şi educarea copilului;
|
Apasaţi aici pentru a revenire la Strategii
|