Apasaţi aici pentru a revenire la Strategii

STRATEGIA EDUCAŢIONALĂ LOCALĂ

PENTRU CENTRUL DE RESURSE DE LA NIVELUL

 GRĂDINIŢEI P.N. NR. 1 INEU

 2011- 2015

 PREZENTARE SUCCINTĂ A GRĂDINIŢEI P.N. NR. 1 INEU,

RESPECTIV A VIITORULUI CENTRU DE RESURSE

 Adresa Grădiniţei PN nr.1 Ineu: str. Horia, nr. 11, loc. Ineu, jud. Arad; Tel. 0257/513003

 

Scurt istoric: Grădiniţa cu Program Normal nr.1 Ineu este o instituţie cu personalitate juridică din anul 2006 căreia îi sunt arondate un număr de 5(cinci) instituţii preşcolare din localitate:

Ø     Grădiniţa PN nr. 1 ( grădiniţa este cu personalitate juridică);

Ø     Grădiniţa PN nr. 2;

Ø     Grădiniţa PN nr. 3;

Ø     Grădiniţa PP Ineu;

Ø     Grădiniţa PN Mocrea.

Cele 5( cinci) unităţi preşcolare funcţionează în 6( şase) locaţii amplasate în diferite zone ale oraşului Ineu, după cum urmează:

Ø     Grădiniţa PN nr. 1- str. Horia, nr. 11;

Ø     Grădiniţa PN nr.1 – cartier Traian, str. Mărăşeşti, nr.17;

Ø     Grădiniţa PN nr. 2 – str. Narciselor, nr.5;

Ø     Grădiniţa PN nr.3 – str. Calea Traian, nr 9;

Ø     Grădiniţa PP Ineu; – str. Calea Traian, nr 9;

Ø     Grădiniţa PN Mocrea – sat. Mocrea, sat aparţinător oraşului Ineu.

 Centrul de resurse va avea locaţia în incinta Grădiniţei  cu Program Normal nr.1 Ineu. 

 2. ANALIZELE ŞI DIAGNOZELE MEDIULUI EXTERN ŞI INTERN ÎN CARE FUNCŢIONEAZĂ (şi va funcţiona Grădiniţa şi Centrul de resurse)

                                                    Analiza PEST

 

·       FACTORI POLITICI:

Politica educaţională din grădiniţa noastră vizează aspecte legate de ridicarea  calităţii procesului instructiv-educativ, colaborarea cu autorităţile locale şi comunitatea locală fiind benefică, asigurând o dezvoltare pozitivă a activităţii.

Consiliul local şi comunitatea locală este deschisă dialogului constructiv, având  proiecte care aşteaptă finanţare.

·       FACTORI ECONOMICI:

Localitatea INEU este o localitate prosperă cu un nivel de trai destul de ridicat, economia locală este influenţată de existenţa în oraş a SC Delphi – Packard, oferind locuri de muncă pentru marea majoritate a populaţiei zonale. Mica producţie s-a dezvoltat simţitor în ultimii ani, în localitate luând fiinţă ateliere mari de croitorie şi numeroase spaţii comerciale.

·       FACTORI SOCIALI

Nivelul de trai al locuitorilor oraşului Ineu este destul de ridicat, neînregistrându-se probleme sociale deosebite, cu excepţia populaţiei de etnie rromă care are un nivel destul de ridicat de sărăcie, unele familii primesc ajutor social.

·       FACTORI TEHNOLOGICI

Majoritatea familiilor  din localitatea Ineu beneficiază de televiziunea prin cablu, copiii putând urmări programe educaţionale.

Un număr mare de  preşcolari deţin  acasă calculatoare cu conectare la internet  ceea ce denotă un interes major al părinţilor în acest domeniu.

Grădiniţele din Ineu sunt dotate cu aparatură TIC iar o parte cu conectare la internet.

 

Analiza SWOT

 

CURRICULUM

PUNCTE TARI

PUNCTE SLABE

- Oferta educaţională diversificată, fundamentată pe baza nevoilor de dezvoltare personală  a copiilor;

- Derularea de programe de formare a unui stil sănătos de viaţă, la care vor fi invitaţi să li se alăture cadre didactice şi copii din toate instituţiile de educaţie preşcolară de pe raza oraşului;

- Servicii de consiliere pentru părinţi cu copii de vârstă preşcolară, în vederea promovării unor modele care să favorizeze comunicarea dintre părinte şi copil, părinte şi grădiniţă şi, mai târziu, dintre părinte şi şcoală;

- Incapacitatea părinţilor de a anticipa efectele în planul dezvoltării copilului a măsurilor educaţionale aplicate de către aceştia;

 

OPORTUNITĂŢI

AMENINŢĂRI

- Identificarea nevoilor de formare continuă profesională a cadrelor didactice;

- Centrul de resurse reprezintă o premisă în procesul de schimbarea a mentalităţii comunităţii locale;

 

- Timpul insuficient acordat de familie nevoii copilului de a comunica şi a interacţiona;

 

 

RESURSE MATERIALE 

PUNCTE TARI

PUNCTE SLABE

- Dotarea  Centrului de resurse prin proiectul POSDRU “Educaţie timpurie pentru toţi” al CCD „Alexandru Gavra” Aradcu echipamente noi necesare desfăşurării activităţilor; 

- Existenţa unui registru de evidenţă a echipamentelor şi materialelor astfel încât să se asigure păstrarea lor;

- Desemnarea unei persoane responsabile astfel încât echipamentele să fie utilizate în exclusivitate  pentru Centrului de resurse;

- Plasarea corespunzătoare a echipamentelor într-o sală destinată special Centrului de resurse;

-  Gradul de accesibilitate al locaţiei, clădirea grădiniţei fiind situată într-o zona teritorială care are acces la serviciile oferite de comunitate,

- Locaţia aleasă are asigurate servicii curente, telefonie şi Internet.

- Nu există rampă pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi fizice;

- Clădirea grădiniţei  este retrocedată;

OPORTUNITĂŢI

AMENINŢĂRI

- Posibilităţi de elaborare a materialelor informative pentru părinţi (pliante, suporturi de curs, fişe de evaluare, afişe, postere, diplome pentru părinţi şi educatoare, CD-uri);

- Utilizarea echipamentelor în derularea activităţilor (prezentări Power Point);

- Periodic se va urmări starea şi modul de utilizare a echipamentelor;

- Atragerea de fonduri extrabugetare provenite din donaţii şi sponsorizări.

- Fonduri insuficiente repartizate de Consiliul local pentru întreţinerea localului şi a echipamentelor;

- Fonduri insuficiente pentru achiziţionarea materialelor consumabile.

 

RESURSE UMANE

 

PUNCTE TARI

PUNCTE SLABE

- Participarea echipei Centrului de resurse la cursuri de iniţiere/formare organizate de CCD Arad;

- Existenţa unei echipe funcţionale care răspunde de activitatea centrului;

-Implicarea activă, coeziunea echipei, empatie;

- Identificarea unor voluntari, specialişti: psiholog, medic, asistent social

-Existenţa unei incompatibilităţi între normele promovate în grădiniţă şi familie;

- Existenţa unor relaţii negative în interiorul unor familii;

 

OPORTUNITĂŢI

AMENINŢĂRI

- Organizarea unor schimburi de experienţă cu alte centre din judeţ;

-    Oportunităţi pentru dialog şi implicare;

- Creşterea treptată a numărului de beneficiari.

- Timpul afectat de membrii Centrului de resurse pentru activităţile de tip administrativ pot influenţa în mod negativ realizarea celorlalte sarcini cuprinse în fişa postului;

- Existenţa unor părinţi care să nu trateze cu interes acest program.

 

RESURSE COMUNITARE ŞI DE PARTENERIAT

PUNCTE TARI

PUNCTE SLABE

- Diseminarea la nivel local a Centrului de resurse, cunoaşterea activităţii şi a serviciilor oferite de centru, a posibilităţilor de valorificare a rezultatelor;

- Încheierea unui protocol de colaborare între CCD Arad  şi Grădiniţa cu Program Normal nr.1 Ineu;

- Receptivitatea partenerilor locali pentru promovarea Centrului de resurse şi angajarea acestora pentru oferirea unor servicii de calitate care vin în sprijinul părinţilor;

- Deschiderea unor noi canale de comunicare între grădiniţă - autorităţi locale - familie - instituţii de sănătate şi cultură;

- Iniţierea unor parteneriate locale şi realizarea de proiecte de educaţie parentală; 

- Parteneriatele şi relaţia cu comunitatea se realizează mai mult prin eforturile unilaterale ale Centrului de resurse; 

OPORTUNITĂŢI

AMENINŢĂRI

- Promovarea  Centrului de resurse prin pliante, afişe,  presa locală  site-ul Primăriei;

- Valorificarea exemplelor de “Bună practică”;

- Atragerea unor ONG-uri în activitatea de promovare şi dezvoltare a Centrului de resurse 

- Preocuparea scăzută a unor părinţi pentru participarea la acţiunile Centrului de resurse;

 

Analiza factorilor interesaţi

Factori interesaţi

Interese şi legături cu proiectul

Motivaţii, capacităţi

Acţiuni posibile pentru creşterea interesului

Părinţii preşcolarilor care frecventează grădiniţa

Sunt interesaţi de activitatea defăşurată/serviciile oferite de grădiniţă şi centru de resurse

Doresc mai multe informaţii cu privire la cursuri de educaţie parentală;

Identificarea nevoilor şi aşteptărilor lor faţă de serviciile oferite de către grădiniţă;

Adaptarea serviciilor/informaţiilor oferite conform nevoilor şi aşteptărilor identificate.

Primăria oraşului Ineu şi Comunitatea locală

sunt interesate de activitatea defăşurată de instituţie

Au motivaţie relativ redusă de a susţine activităţile centrului;

Au capacitate de a susţine schimbarea (furnizarea exemplelor de bună practică).

identificarea, diseminarea şi aplicarea exemplelor de bună practică.

 

3. Misiunea (raţiunea de a fi) a Centrului de resuse

Misiunea Centrului de resurse

  • Oferirea de servicii de educaţie parentală definite ca programe pentru părinţi pentru susţinerea interesului privind creşterea şi dezvoltarea sănătoasă a copilului; Formarea, dezvoltarea şi extinderea competenţelor parentale;
  • Organizarea şi susţinerea de activităţi cu preşcolarii în parteneriat cu comunitatea locală pe teme ce urmăresc următoarele domenii: 

                           - Îngrijire şi sănătate;

                           - Dezvoltarea copilului  şi educaţia acestuia;

                           - Protecţia  şi siguranţa copilului;

  • Dezvoltarea bazei de documentare profesională şi didactică pentru atingerea obiectivelor formării continue a cadrelor didactice de la nivelul Grădiniţei PN 1 Ineu;

 4. Ţinte/ opţiuni strategice

 Direcţia 1. 

·        Crearea în grădiniţă a unui mediu formal în care părinţii să-şi consolideze competenţele parentale, să-şi extindă informaţiile despre copil şi să înţeleagă nevoile de educaţie şi dezvoltare ale acestuia;

 Direcţia 2.

·       Realizarea unei strânse colaborări/parteneriate cu instituţii:  Cabinetul medical şcolar, Cabinete de stomatologie, Poliţia de proximitate şi rutieră, Secţia de Pompieri Ineu pentru oferirea de servicii copiilor preşcolari pentru o  mai bună dezvoltare, îngrijire, protecţie, siguranţă şi educaţie;

 Direcţia 3.

Crearea la nivelul Grădiniţei PN1 Ineu a unui mediu formal prin dezvoltarea bazei de documentare profesională şi didactică a cadrelor didactice din unitate.

 

PLANUL DE ACTIVITĂŢII PENTRU ŢINTELE STRATEGICE PENTRU PERIOADA  DECEMBRIE 2011- DECEMBRIE 2012

NR.

CRT.

ACTIVITĂŢI

TERMENE

LOCAŢIA

PARTICIPANŢI

1.

Schimb de experienţă

Tema parteneriatului: „De la inimă la inimă”

XII.2011

Grădiniţa cu Program Normal nr.1 Ineu

Educatoarele Grădiniţei PN1Ineu, preşcolarii, educatoarele cuprinse în Proiect de la Grădiniţele Săntana, Sebiş, Chişineu-Criş; copiii Centrului de Îngrijire de Zi;

2.

„Diversitatea de manifestări psihocomportamentale specifice copilăriei” – dezvoltarea abilităţilor parentale -

I.2012

Grădiniţa cu Program Prelungit Ineu

Părinţi, psiholog, cadre didactice

3.

„Educatoare pregătite, copii pregătiţi”

Asigurarea consultanţei de specialitate pentru cadrele didactice debutante şi înscrise la gradele didactice.

II.2012

Centrul de resurse

Responsabil formare continuă, educatoare, metodist, director;

4.

„La mulţi ani, mămico!”- work - shop

III.2012

La grupele de la fiecare grădiniţă

Preşcolari, educatoare, tătici.

5.

„Impreună pentru copiii noştri”

Parteneriat Grădiniţă- Comunitate

Vizite, simulări, exerciţii de grup

VI. 2012

Grădiniţele din Ineu

Partenerii din cadrul parteneriatelor, educatoare, preşcolari, părinţi;

6.

Realizarea cursurilor de educaţie parentală:

- seminarii cu părinţii „Educaţi Aşa!” 

Activităţile desfăşurate vor îmbrăca forma unor: mese rotunde, activităţi interactive, prezentări Power Point, vizionări de filme educative pentru părinţi, dezbateri pe teme de interes general privind educaţia parentală, chestionare, activităţi practice pentru părinţi.

V. 2012

Grădiniţele din Ineu

Părinţi, instructori de părinţi

7.

„Copilărie fericită” – spectacol

VI.2012

Casa de Cultură Ineu

Educatoare, preşcolarii grădiniţelor, părinţi, bunici, invitaţi;

8.

Activităţi de voluntariat în cadrul programului „Grădiniţa de vară”

VII.2012

Grădiniţa PN2 Ineu

Cadre didactice, părinţi, preşcolari

9.

„Educatoare pregătite, copii pregătiţi”- consultanţă pentru cadrele didactice care urmează să susţină examenele pentru gradele didactice.

VIII.2012

Centru de resurse

Cadrele didactice inscrise la grade didactice, director, responsabil cu formarea, metodist;

10.

„Efectele unei alimentaţii nesănătoase”

 

IX.2012

Grădiniţa PP Ineu

Părinţii, educatoare, asistenta medicală, medicul şcolar;

11.

„Viaţa noastră o prioritate” simulare de evacuare

X. 2012

Grădiniţele din Ineu

Cadre didactice, personalul grădiniţelor, preşcolarii, pompierii.

12.

„Cooperarea cu copiii, patru paşi către succes” – Consilierea cu părinţii”

XI. 2012

Grădiniţa PN nr.1 Ineu

Părinţi, educatoare, psiholog.

13.

„Concert de Colinde”

XII. 2012

Casa de Cultură Ineu

Educatoare, preşcolarii grădiniţelor, părinţi, bunici, invitaţi;

 

Curriculum

Resurse umane

Resurse materiale şi financiare

Relaţii comunitare

Direcţia strategică 1:

 -      Crearea în grădiniţă a unui mediu formal în care părinţii să-şi consolideze competenţele parentale, să-şi extindă informaţiile despre copil şi să înţeleagă nevoile de educaţie şi dezvoltare ale acestuia;

- programe de formare şi

servicii de consiliere pentru părinţi cu copii de vârstă preşcolară,

 

- Echipa centrului de resurse;

- Cadre didactice de la grădiniţele din Ineu;

- Părinţii preşcolarilor;

- specialişti;

- Echipamentul Centrului de resurse;

- Dotările grădiniţelor din Ineu;

- familiile preşcolarilor;

- Compartimentul de Asistenţă socială al Primăriei oraşului Ineu

Direcţia strategică 2:

- Realizarea unei strânse colaborări/parteneriate cu instituţii:  Cabinetul medical şcolar, Cabinete de stomatologie, Poliţia de proximitate şi rutieră, Secţia de Pompieri Ineu pentru oferirea de servicii copiilor preşcolari  pentru o mai bună dezvoltare, îngrijire, protecţie, siguranţă şi educaţie;

Activităţi şi acţiuni organizate cu preşcolarii grădiniţelor in parteneriat cu comunitatea locală;

- preşcolarii;

- cadrele didactice;

- partenerii din cadrul proiectelor intreprinse;

- Echipamentul centrului de resurse;

- Cabinetul medical Şcolar;

- Poliţia de Proximitate şi rutieră;

- Secţia de Pompieri Ineu;

- Cabinetele stomatologice.

Direcţia strategică 3:

-        Crearea la nivelul Grădiniţei PN1 Ineu a unui mediu formal pentru dezvoltarea bazei de documentare profesională şi didactică a cadrelor didactice din unitate.

Întâlniri metodice şi activităţi de formare şi informare a cadrelor didactice din unitate;

- Cadrele didactice;

 

- Echipamentul centrului de resurse;

- auxiliare didactice;

- scrisori metodice;

- direcţiunea,

- metodist;

- CCD şi ISJ Arad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apasaţi aici pentru a revenire la Strategii

Pentru eventualele intrebări sau comentarii, vă rugăm să le transmiteţi pe adresa de contact e-mail .
© Copyright 2010 Dumitrescu Mihai, Inc.  All rights reserved.