Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

C o n ţ i n u t

   EDUCAŢIE TIMPURIE PENTRU TOŢI

                      ID proiect 22401

  Despre noi...
 

 CASA CORPULUI DIDACTIC “ALEXANDRU GAVRA” ARAD

Istoric al Casei Corpului Didactic "Alexandru Gavra" Arad

 Casa Corpului Didactic "Alexandru Gavra" a judeţului Arad continuă activitatea primei Asociaţii a Corpului Didactic Arădean A.I.A. (Asociaţia Învăţătorilor din Învăţământul Arădean) înfiinţată în 29 septembrie 1919. Asociaţia a avut sediu propriu, o "casă a învăţătorilor" care s-a constituit într-un mod deosebit, fiecare învăţător donând bani "pentru cumpărarea, cel puţin a unei cărămizi".

A.I.A. a fost desfiinţată în urma Reformei învăţământului din 1948, organizându-se în locul acesteia Sindicatul muncitorilor din învăţământ, o structură politică mascată, ce avea menirea de a colecta cotizaţiile lunare şi de a îndoctrina cadrele didactice cu ideologia marxist-leninistă.

După 1964 în urma relativului dezgheţ din cultura românească, prin legea nr.6/1969 privind Statutul personalului didactic, se înfiinţează “Casele Corpului Didactic-instituţii cu caracter metodic din învăţământul de cultură generală, profesional şi etnic“. În aceste condiţii, în iunie 1971 s-a constituit Casa Corpului Didactic Arad, activitatea ei fructuoasă în plan naţional şi local, încetând temporar în 1986 printr-un ordin abuziv al regimului comunist.

În perioada aceasta, 1971-1986, instituţia a fost condusă, în ordine cronologică, de către: prof. Traian Cârlig şi prof. Ovidiu Olariu. A rămas în activitate doar biblioteca, deservită, ca "sarcină de serviciu" de prof. Victoria Nedelcoviciu, care a îndeplinit această funcţie de la înfiinţarea instituţiei până în 2007.

Activitatea în perioada 1971-1986

Menţionăm selectiv o serie de manifestări, organizate pe plan naţional:  

·        "125 de ani de la naşterea scriitorului Ioan Slavici", 1972, Arad;

·        "Aradul în contextul mişcării culturale româneşti", 1974, Arad;

·        "Literatura angajată a naţionalităţilor conlocuitoare din România", 1975, Nădlac;

·        "Conservarea şi protecţia mediului în judeţul Arad- Câmpia de Vest- act de semnificaţie socială, etică şi culturală", 1976, Chişineu- Criş;

·        "Contribuţia scriitorilor transilvăneni la afirmarea conştiinţei naţionale", 1978, Arad s.a.

Pe plan interjudeţean au fost organizate activităţi printre care s-au remarcat:

·        "Probleme actuale ale istoriografiei contemporane", 1973;

·        "Valorificarea elementelor de floră, vegetaţie şi faună ale judeţului Arad în procesul general de ocrotire, conservare şi protecţie a mediului", 1975;

·        Sesiunile anuale de comunicări ştiinţifice de la Gurahonţ;

·        "Instituţii şi personalităţi arădene în învăţământul şi cercetarea matematică";

·        "Preocupări contemporane în fizică şi chimie", 1978.

Activitatea publicistica si editoriala, în perioada 1971-1986

·       "Catedra", volum de studii psihopedagogice şi de specialitate, apariţie anuală, coordonator prof. dr.Vasile Popeangă;

·       "Programul unitar al activităţilor cultural-artistice şi sportive, tehnico-ştiinţifice", apariţie trimestrială sau anuală;

·       "Ghid de orientare şcolară şi profesională din judeţul Arad", apariţie anuală, redactori: profesori metodişti;

·       "Educatorul", publicaţie lunară, editată de CCD în colaborare cu I.S.J. şi Sindicatul Învăţământului;

·       "Buletin de informare şi documentare a cadrelor didactice" pentru: limbi moderne, limba şi literatura română, limba maghiară, limba latină, matematică şi chimie, apariţie lunară şi trimestrială, redactat de profesorii metodişti şi bibliotecă.

S-au mai editat caiete metodice pentru toate specialităţile din învăţământ şi volume cu tematică diferită precum: "Algoritmizarea în predarea fizicii şi chimiei", "Prozatori români contemporani", "Sinteze documentare", "Studii din domeniul ştiinţelor pedagogice" ş.a.

Casa Corpului Didactic astăzi

Casa Corpului Didactic este o unitate conexă a învăţământului preuniversitar, care funcţionează în fiecare judeţ. Este o instituţie cu personalitate juridică,  cu sediu, patrimoniu, siglă şi sigiliu. Pe plan local, activitatea Casei Corpului Didactic este coordonată de Inspectoratul Şcolar Judeţean.

Misiunea acesteia este depromovare a inovaţiei şi a mişcării pentru reformă, de asigurare a cadrului pentru dezvoltarea personală şi profesională a personalului din învăţământul preuniversitar.

Obiectivul principal al Casei Corpului Didactic este organizarea activităţilor de formare continuă şi a activităţilor cu caracter ştiinţific, metodic şi cultural pentru personalul din învăţământul preuniversitar.

Funcţiile Casei Corpului Didactic

·        organizator / furnizor de programe de formare continuă pentru personalul didactic şi didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar;

·        centru de resurse, inovaţie şi expertiză în formarea continuă a personalului didactic;

·        centru de informare – documentare şi consultanţă pentru personalul din învăţământul preuniversitar;

·        centru de iniţiere şi de organizare de activităţi ştiinţifice, metodice şi culturale;

·        editare şi difuzare de carte şi publicaţii;

·        consiliere în managementul proceselor de dezvoltare personală şi organizaţională;

·        centru metodologic pentru bibliotecarii şi documentariştii din învăţământul preuniversitar;

·        bancă de date pentru resursele umane cu statut de formator în principalele domenii (curriculum, evaluare, management etc.), consultanţi şi experţi.

Structura organizatorică

·       Conducerea;

·        Serviciul resurse, informare, documentare, consultanţă: compartimentul programe (profesori metodişti), bibliotecă, editură;

·       Serviciul financiar-administrativ: contabilitate.

 

În anul 1990, Casa Corpului Didactic s-a reînfiinţat, fiind condusă succesiv de către: prof. Viorel Albu, prof. Ioan Mureşan, prof. Nicolae Pellegrini, prof. Tiberiu Novac (la initiaţiva căruia Casa Corpului Didactic dobândeşte numele ilustrului pedagog arădean, Alexandru Gavra.), din mai 2009 până în prezent directorul instituţiei fiind prof. Larisa Chiţu.

După reînfiinţare, în ianuarie 1990 se editează seria nouă a revistei " Şcoala Vremii", la iniţiativa prof. Vasile Man, redactor-şef în perioada 1990-1994.
Sediile în care şi-a desfăşurat activitatea au fost: clădirea cazinoului din parcul central (1971-1973), clădirea Inspectoratului Şcolar Judeţean (1974-1998) şi sediul propriu, de pe str. Mucius Scaevola nr. 9 (din 1999 până în prezent).

În ianuarie 1999, C.C.D. se mută în clădirea fostului internat al Liceului Pedagogic "Dimitrie Ţichindeal", având din acest moment un sediu propriu cu următoarele compartimente: bibliotecă (sală de depozit, sală de acces liber la raft pentru cartea de referinţa şi psihopedagogică, sală de lectură cu 12 locuri), sală de calculatoare şi multimedia, sală de curs, camere pentru cazare, dotate în conformitate cu cerinţele moderne ale actualităţii, toate funcţionale şi căutate de colegii noştri.

Casa Corpului Didactic Arad are editura proprie, "Şcoala Vremii", denumire care continuă o tradiţie publicistică de 70 de ani. După un inceput timid, în anul 2000, au fost publicate, până în prezent, peste 20 de volume, autorii fiind cadre didactice arădene care au abordat: literatura pentru copii, cursuri de rang universitar, culegeri de exerciţii pentru examenele de capacitate şi de bacalaureat etc.

Din luna mai a anului 2010 în clădirea Casei Corpului Didactic Arad s-a mutat şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad a cărei clădire a fost retrocedată.  Personalul este format din 5 profesori metodişti, 1 bibliotecar şi un contabil. În prezent sunt aproximativ 50 de profesori formatori asociaţi ai Casei Coprului Didactic „Alexandru Gavra” Arad.

Producţia de programe şi servicii se reînoieşte şi se diversifică deoarece scopul este să se " producă ceea ce se poate vinde" şi nu se încearcă "să se vândă ceea ce se poate produce". Aceste programe vin în întâmpinarea nevoilor de formare ale cadrelor didactice din judeţul Arad şi susţin şi continuă reforma educaţională din învăţământul românesc.

 Programe de formare acreditateorganizate de C.C.D. Arad:

  • Strategii pentru eficientizarea învăţării
  • Iniţiere IT şi Utilizare AeL
  • Instruire în societatea cunoaşterii (Intel Teach)
  • Calculatorul şi proiectele interdisciplinare
  • Programul naţional de dezvoltare a competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice (DeCeE)
  • Democraţie participativă – Proiectul „Cetăţeanul”
  • Educaţie pentru informaţie II

 Programe de formare avizateorganizate de C.C.D. Arad:

·        Noutăţi în strategiile de eficientizare a învăţării şcolare

·        Dezvoltarea creativităţii elevilor

·        Multi-, inter-, transdisciplinaritate în educaţie

·        Comunicare şi relaţionare interpersonală pozitivă

·        Modalităţi de dezvoltare a competenţelor intrapersonale şi interpersonale

·        Disciplinare pozitivă

·        Criza educaţională în şcoală- modalităţi de identificare, ameliorare, soluţionare şi prevenire

·        Prevenirea şi combaterea violenţei în rândul elevilor

·        Metode interactive

·        Instruire constructivistă

·        Metodologie şi alternativitate în evaluarea curentă

·        Adaptare curriculară pentru diferenţierea şi personalizată actului educaţional

·        Educaţie personalizată- o şansă pentru fiecare

·        Educaţia interculturală- liant între şcoală şi comunitate

·        Managementul clasei de elevi

·        Managementul activităţilor educative extraşcolare şi de consiliere

·        Management educaţional

·        Management de proiect

·        Programe internaţionale (LLP-Lifelong Learning Program)

·        Imagine instituţională şi relaţii publice

·        Asigurarea calităţii în unităţile şcolare

·        Iniţiere în utilizarea calculatorului

·        Utilizarea programelor de editare foto şi video pentru a crea materiale didactice

·        Didactica limbii şi literaturii române. Orientări moderne în didactica specialităţii

·        Dezvoltarea competenţelor profesionale de limba şi literatura română la examenele de titularizare şi/sau grade didactice

·        Didactica limbilor moderne

·        Pregătirea examenelor Cambridge

·        Modalităţi eficiente de evaluare la informatică şi TIC

·        Didactica matematicii

·        Dezvoltarea competenţelor la elevi prin experiment

·        Hands-on science

·        Experimentul în lecţia de biologie din perspectiva competenţelor

·        Gândind ştiinţa- metode de eficientizare a predării ştiinţelor naturii în gimnaziu

·        Didactica disciplinelor din aria curriculară Om şi Societate

·        Elemente de metodica educaţiei vizuale

·        Predarea muzicii-între tradiţie şi modernism

·        Antrenament pentru vremuri noi- curs de specialitate şi didactica specialităţii

·        Bazele activităţii de secretariat în unităţile de învăţământ preuniversitar- partea a II-a

·        Biblioteconomie

·        Rolul laborantului în pregătirea experimentelor

·        Comunicare în limba engleză

·        Fantezii din hârtie

·        Abilităţi în utilizarea programelor de consiliere şi orientare.

 C.C.D. Arad a coordonat sau a fost partener în o serie de proiecte Phare, Socrates (Leonardo da Vinci şi Comenius) şi POS DRU.

 Proiecte Phare:

·        „Accesul la educaţie a grupurilor dezavantajate cu accent pe populaţia romă”- Şcoala şi educaţia ca mijloc şi metodă pentru o societate multiculturală. În acest proiect C.C.D. Arad a avut ca partener Inspectoratul Şcolar al Judeţului Arad. Scopul proiectului a fost: creşterea procentului de frecventare a şcolii a grupurilor dezavantajate din 5 şcoli selectate în cadrul proiectului până la sfârşitul anului şcolar 2004-2005.Prin grupuri dezavantajate înţelegem copii de etnie rromă, copii cu cerinţe educaţionale speciale, persoane care nu au absolvit cele patru clase elementare.

·         „Accesul la educaţie a grupurilor dezavantajate cu accent pe populaţia romă”- Şanse egale la educaţie în şcolile din judeţul Arad. Parteneri în cadrul proiectului alături de Casa Corpului Didactic Arad au fost: Consiliul Judeţean Arad, Consiliul Local al Municipiului Arad- Direcţia de dezvoltare şi asistenţă comunitară, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Arad, Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică. Scopul proiectului a fost asigurarea de şanse egale la educaţie tuturor copiilor şi celor care nu absolvit 4 clase primare, indiferent de sex, religie, apartenenţă etnică, cu focalizare pe grupurile dezavantajate la nivelul judeţului. În cadrul acestor două proiecte instituţia noastră a organizat activităţi de formare pentru profesorii din 14 unităţi şcolare despre educaţia inclusivă şi recuperarea elevilor care au abandonat şcoala în ciclul pre primar, primar sau gimnazial. Cea mai mare provocare a fost pregătirea profesorilor în vederea formării şi dezvoltării în rândul elevilor cu dificultăţi de învăţare a competenţelor de citit/scris/socotit. Instituţia noastră a contribuit în cadrul acestor două proiecte nu doar la elaborarea, editarea şi printarea materialelor necesare bunei organizări a cursurilor de formare dar şi cu resurse umane în vederea organizări a două şcoli de vară  pentru elevii cu dificultăţi de învăţare în vederea dezvoltării competenţelor de citit/scris/socotit, a dezvoltării competenţelor sociale şi de relaţionare a acestora. În cadrul celor două proiecte au fost elaborate trei curriculum-uri pentru fiecare nivel (pre primar, primar, gimnazial) pentru activităţile desfăşurate în cadrul şcolile de vară, un ghid metodologic pentru implementarea curriculum-ului în care au fost incluse tehnici de lucru, exemple de activităţi, aplicaţii şi exerciţii de recuperare a elevilor aflaţi în prag de abandon şcolar.

 Proiecte Leonardo da Vinci:

  • „Educaţie inclusivă pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale” (număr proiect 97139/EX). Grupul ţintă a proiectului a fostformat din inspectori, directori, specialişti (logopezi, consilieri, kineto-terapeuţi), profesori (învăţători, profesori de gimnaziu, profesori de sprijin), formatori. Partener în acest proiect a fost International Consulting and Mobility Agency (INCOMA), o companie privată din sudul Spaniei, din Sevilla, promotor în desfăşurarea şi managementul proiectelor Uniunii Europene: Leonardo da Vinci, Socrates, Erasmus Mundus şi Tempus. Scopul acestui proiect a fost de îmbunătăţire a abilităţilor şi competenţelor inspectorilor şcolari, directorilor de şcoli, specialiştilor  (terapeuţi, consilieri, kineto-terapeuţi), cadre didactice, formatori în vederea aplicării strategiilor, principiilor şi abordării educaţiei inclusive conform modelului spaniol.
  • „Educaţia inclusivă în VET” (număr proiect  LdV/VETPRO/2008/RO/232) desfăşurat în anul şcolar 2009-2010. Grupul ţintă a fost format din formatori asociaţi ai C.C.D. Arad, profesori metodişti şi cadre didactice din judeţul Arad cu experienţă în activitatea cu elevii cu CES. Partener în acest proiect a fost Universitatea de Ştiinţe Aplicate Jyvaskyla, Finlanda. Scopul proiectului a fost realizarea unui schimb de experienţă privind strategiile de învăţare utilizate în activitatea desfăşurată cu elevii cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul vocaţional. Prin conţinutul programului de formare şi prin implicarea activă, participanţii au învăţat noi metode şi tehnici de formare, noi strategii de abordare a copiilor cu nevoi speciale din învăţământul vocaţional şi a familiilor lor în vederea integrării socio-profesionale de succes, au învăţat noi modalităţi de abordare personalizată a sistemului de integrare şi incluziune, noi tehnici de evaluare, autoevaluare şi monitorizare a participanţilor la cursurile de formare, şi-au format o viziune integratoare şi inclusivă asupra procesului educaţional din şcolile de masă din Europa, şi-au dezvoltat abilităţi de transferare şi adaptare a modelelor de bună practică în contextul educaţional arădean.
  • „Curcubeul”- Educaţie interculturală pentru copii şi tineri desfăşurat în perioada 2005-2008. Scopul proiectului a fost elaborarea unei curriculum în domeniul educaţiei interculturale în vederea desfăşurării activităţilor educaţionale după terminarea orelor de şcoală cu elevii aparţinând grupurilor dezavantajate în cadrul unui centru creat în cadrul acestui proiect. Activităţile din cadrul acestui proiect au fost finanţate de Consiliul Judeţean Arad şi un partener din Elveţia.
  • „Un training profesional pentru un management eficient” (număr proiectLLP-LdV/PLM/2009/RO/206) s-a desfăşurat între 19 octombrie 2009 şi 6 august 2010. Grupul ţintă a proiectului a fost format din 20 formatori asociaţi ai Casei Corpului Didactic „Alexandru Gavra” Arad. Partenerul în cadrul proiectului a fost Ms-Three Services Limited din Valletta, Malta, centru de formare cu experienţă  în domeniu de peste 15 ani care organizează stagii de formare pentru profesionişti în educaţie şi pentru oficialii care au participat în Malta prin programe Grundtvig şi Comenius.Obiectivele proiectului au fost:

- Dobândirea de cunoştinţe, deprinderi abilităţi şi competenţe legate de managementul instituţiilor şi a programelor educaţionale;

- Dobândirea de competenţe în vederea implementării cu succes  a unui curs de formare pe tema managementului educaţional;

- Creşterea inovaţiei , creativităţii şi flexibilităţii formatorului prin cunoaşterea şi înţelegerea sistemelor de formare continuă şi a practicilor manageriale de succes în instituţiile educaţionale din ţări ale UE;

- Formarea şi activarea unei echipe de 20 de formatori cu expertiză în domeniul managementului instituţional în vederea aplicării de noi abordări în domeniul formării.

 Proiecte Comenius:

  • „Curriculum de bază pentru formarea cadrelor didactice în vederea dezvoltării competenţelor pentru lectură la elevii din ciclul gimnazial” (număr proiect 510464-LLP-2010-DE-Comenius CMP) Proiectul se desfăşoară în perioada  1 ianuarie 2011-31 decembrie 2012. Coordonatorul proiectului este Universitatea Leuphana Lüneburg, Germania. Parteneri alături de Casa Corpului Didactic „Alexandru Gavra” Arad sunt: Universitatea Albertus Magnus Köln, Germania, Institutul de Stat pentru Şcoală şi Media Berlin-Brandenburg, Germania, Fundaţia Filocalia, Iaşi, România, Colegiul Kecskemét, Ungaria, Centrul Naţional de Educaţie Lingvistică Nijmegen, Olanda, Universitatea Minho, Braga, Portugalia, Universitatea Stavanger, Norvegia, Universitatea Umea, Suedia şi Universitatea de Ştiinţe Aplicate Aarau, Elveţia. Scopul proiectului este de a dezvolta, testa şi implementa un curriculum de bază pentru profesori în vederea formării şi dezvoltării competenţelor de lectură ale elevilor la toate disciplinele în ciclul gimnazial.Produsul final va fi un curriculum care va conţine 7 module structurate astfel: aspecte teoretice, exemple de bună practică, chestionare, suport pentru elaborarea materialelor în funcţie de specificul clasei. Aceste module vor sta la baza elaborării unui manual al profesorului şi al unui manual al formatorului.

 Proiecte POS DRU:

  • „Educaţie timpurie pentru toţi” (număr proiect POSDRU/19/1.3/G/22401) cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Proiectul este situat pe axa prioritară 1: „Educaţia şi formarea educaţională şi profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”, domeniul major de intervenţie 1.3: „Dezvoltarea resurselor umane din educaţie şi formare”. Casa Corpului Didactic „Alexandru Gavra” Arad este aplicantul şi principalul beneficiar. Proiectul a început la 1 iunie 2010 şi se va încheia în 1 aprilie 2012. Grupul ţintă este format din 98 de educatoare din 9 grădiniţe din judeţul Arad. Scopul proiectului este: creşterea competenţelor profesionale a cadrelor didactice din învăţământul pre primar pentru a adapta oferta educaţională la vârsta şi potenţialul individual a copiilor între 2 şi 6/7 ani.

·        „Paşaport pentru catedră” (număr proiect 54562) cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane. Este un proiect strategic şi multiregional. Proiectul este situat pe axa prioritară 1: „Educaţia şi formarea educaţională şi profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere” domeniul major de intervenţie 1.3: „Dezvoltarea resurselor umane din educaţie şi formare”. Proiectul a început în decembrie 2010 şi se va încheia în în decembrie 2013. C.C.D. Arad este partener în cadrul proiectului alături de Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare, Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad şi Casa Corpului Didactic Satu Mare.

Scopul proiectului este: dezvoltarea unei reţele multiregionale de formare iniţială şi continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar în vederea creşterii competenţelor profesionale.

·        „Managementul situaţiilor de criză la nivelul şcolii” (număr proiect 7074) finanţat din Fondurile Sociale Europene prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Proiectul este situat pe axa prioritară 1: „Educaţia şi formarea educaţională şi profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere” domeniul major de intervenţie 1.1. „O educaţie mai bună pentru toţi”. Este un proiect strategic care a început în decembrie 2010 şi se va încheia în decembrie 2013. Benefiarul este Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Parteneri alături de Casa Corpului Didactic „Alexandru Gavra” Arad sunt: Fundaţia Academică „Alumni” a Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân” Constanţa, Academia de poliţie „Ioan Cuza” Bucureşti, Centrul de învăţare a comportamentului Marea Britanie, Asociaţia „Telefonul copilului” Bucureşti. Scopul proiectului este: asigurarea unei educaţii de calitate în învăţământul preuniversitar prin reorganizarea curriculum-ului pentru consiliere şi prin elaborarea, implementarea şi monitorizarea procedurilor, instrumentelor şi mecanismelor în vederea asigurării unui management eficient a situaţiilor de criză la nivelul şcolii.

 Director,

Prof. Larisa CHIŢU 

Pentru eventualele intrebări sau comentarii, vă rugăm să le transmiteţi pe adresa de contact e-mail .
© Copyright 2010 Dumitrescu Mihai, Inc.  All rights reserved.