Acest site este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

C o n ţ i n u t

   EDUCAŢIE TIMPURIE PENTRU TOŢI

                      ID proiect 22401

II. ACTIVITĂŢI TEHNICE

 II.1.1 Elaborare suport de curs pentru formarea educatoarelor în vederea acreditării;

 Această activitate s-a derulat pe parcursul primelor 3 luni de implementarea a proiectului şi a fost organizată de către Beneficiar în colaborare cu Partenerul naţional 2.

Formatorii implicaţi în derularea cursului de formare, în număr de 8,  au primit materiale de sprijin pentru proiectarea programului de formare (metodologia de acreditare, standardele de formare continuă pentru educatoare, structura planului de învăţământ şi a schiţei/rezumatului temelor din programul de formare, rezumatul proiectului) Pe parcursul primelor două luni aferente acestei activităţi, formatorii au elaborat proiectele modulelor şi temelor aferente acestora în concordanţă cu cerinţele de formare a proiectului. Pe parcursul celei de a treia lună de proiect, formatorii au definitivat suportul de curs şi celelalte materialele necesare derulării programului.

Documentaţia a fost depusă la MECTS-CNFP, în vederea acreditării programului de formare „Orientări moderne în educaţia preşcolară”, în cadrul proiectului.

 II.1.2 Curs de formare a cadrelor didactice  ca formatori;

 Această activitate a fost organizată de către Beneficiar pe parcursul a trei luni de proiect, şi anume august, septembrie, octombrie, noiembrie. Activitatea a fost sub-contractată. Casa Corpului Didactic a supravegheat şi monitorizat buna desfăşurare a activităţii de formare de formatori. Evaluarea competenţelor de formator ale educatoarelor a fost realizată în data de 19 noiembrie 2010, din comisie făcănd parte 1 reprezentant al CNFPA şi 1 reprezentant al Direcţiei Muncii.

II.1.3 Curs de formare a cadrelor didactice în utilizarea calculatorului;

 Acest curs de formare a fost derulat pe parcursul lunilor 7,8,9,10,11,12 din cadrul primului an de proiect. 2 formatori acreditaţi din partea beneficiarului şi a partenerului ISJ Arad au elaborat curriculum-ul, design-ul, materialele de lucru pentru acest curs de formare a cadrelor didactice în utilizarea calculatorului. Cursurile de formare propriu zise s-au derulat în lunile 9, 10, 11, 12 ale primului an de proiect. La Cursul de formare a cadrelor didactice în utilizarea calculatorului au participat un număr de 95 de educatoare, 3 educatoare neparticipând din motive personale. Cursul de formare a constat într-un număr de 40 ore, fiind structurat pe 8 module. Cele 95 de educatoare au fost împărţite în 5 grupe. Cursul IT s-a derulat în locaţii ale judeţului Arad, în unităţi de învăţământ dotate cu laboratoare IT şi cu acces la internet: Casa Corpului Didactic Arad, Colegiul Naţional Elena Ghiba Birta Arad, Grup şcolar Mihai Viteazul Ineu, Grup Şcolar Sebiş, Liceul Teoretic Mihai Veliciu Chişineu Criş. Evaluarea a constat în aplicaţii practice din fiecare din cele 8 module menţionate mai sus. Astfel, au fost evaluate şi certificate 95 de educatoare. Prin acest curs cele 95 de educatoare au dobândit competenţe profesionale IT specifice profesiei didactice în vederea furnizării unei educaţii timpurii de calitate, mai exact abilităţi de utilizare a TIC în activităţile curente de predare/învăţare la grupa de preşcolari.

 II.1.4 Acreditarea cursului de formare pe tema educaţiei timpurii către CNFP – MEC;

 Această activitate a fost derulată de către Beneficiar pe parcursul lunilor 4 şi 5, mai exact lunile septembrie, octombrie. Întreaga documentaţie a programului de formare „Orientări moderne în educaţia preşcolară” a fost depusă la comisia de acreditare din cadrul MECTS-CNFP, în vederea acreditării în cadrul proiectului. Cursul de formare a fost acreditat de către comisia de acreditare din cadrul MECTS-CNFP.

II.1.5  Derularea cursului de formare acreditat;

 Cursul de formare acreditat s-a derulat pe perioada lunilor 8,9,10 de către Beneficiar. Astfel, în perioada ianuarie - martie 2011 s-a derulat programul de formare  acreditat a 98 de educatoare „Orientări moderne în învăţământul preşcolar”, la Moneasa, judeţul Arad, având o durată de 89 de ore. Cursurile de formare au fost structurate pe 4 module, având tematici variate, utile şi de actualitate: I. Comportamentul proactiv al educatoarei în abordarea dezvoltării socio-psiho-emoţionale a copilului de 0 - 6/7 ani; II. Comunicare interpersonală şi parteneriat; III. Metode interactive de desfăşurare a activităţilor preşcolare integrate; IV. Educarea şi integrarea copiilor cu nevoi speciale în grădiniţă.

Ca formă de desfăşurare, cei 8 formatori, experţi pe termen scurt în cadrul proiectului, au ales modalităţi atractive de lucru, cum ar fi: prezentări interactive, workshop-uri, exerciţii, aplicaţii practice, studii de caz, strategii didactice şi metode care vor fi folosite ulterior de educatoare în activitatea cu preşcolarii.

Formarea educatoarelor s-a realizat pe parcursul a 11 zile a câte 8 ore, respectiv 1 zi cu durata a 9 ore. Educatoarele au fost împărţite în 4 grupe. Au existat câte doi formatori/modul, iar responsabilul cu formarea şi cei 8 formatori au realizat un orar pentru cele 11 zile.

Formatorii au întocmit toate documentele aferente derulării unui curs de formare acreditat CNFP. În data de 14 martie a avut loc evaluarea celor 98 de educatoare la sediul casei Corpului Didactic Arad, acestea susţinându-şi portofoliul profesional în faţa formatorilor şi a responsabilului formare. Toate cele 98 de educatoare prezente la curs, au fost evaluate şi au absolvit cursul acreditat, urmând să primească certificatele de absolvire din partea CNFP. În urma absolvirii acestui curs fiecare educatoare primeşte 25 de credite profesionale transferabile.

II.1.6  Întâlnire follow – up pentru formarea educatoarelor pentru evidentierea şi diseminarea bunelor practici, obtinerea unui feed-back şi discutarea problemelor întâmpinate;

 Activitatea s-a derulat în luna 1, anul 2 de proiect. Activitatea se deruleză în centrele de resurse şi presupune întâlniri de follow up între formatori şi educatoare pentru a discuta probleme întâlnite în aplicarea la grupă a noţiunilor învăţate la curs. Activităţile de follow-up sunt organizate în vederea obţinerii feed-back-ului de la participanţi în legătură cu eficienţa formării, cu utilitatea şi adecvarea formării la  nevoile şi cerinţele profesionale concrete.

Întâlnirile de follow-upvizează urmărirea activităţii foştilor participanţi la formare, rapoarte scrise primite de la foştii participanţi, discuţii informale cu aceştia, realizarea unor proiecte ulterioare convenite, consultanţă şi consiliere acordate după încheierea programului de formare, formarea unei reţele prin intermediul forumului de discuţii de pe pagina web a proiectului.

Formatorii au întocmit un grafic de deplasări în grădiniţe care a fost respectat atât de educatoare cât şi de formatori. Fiecare formator a discutat punctual cu educatoarele problemele şi dificultăţile întâmpinate în aplicarea la grupa de preşcolari a noţiunilor din modulul respectiv. Această activitate de follow up a cursului de formare acreditat este importantă pentru a cunoaşte eficienţa şi impactul acestui curs de formare asupra evoluţiei profesionale a educatoarelor, aspecte la care au nevoie de sprijin, clarificări, îndrumări suplimentare în aplicarea la grupă  a celor învăţate la cursul de formare, utilitatea şi eficienţa exerciţiilor, a aplicaţiilor practice asupra activităţilor educaţionale cu copiii preşcolari.

 II.4.4 Elaborarea de broşuri pe tema educării copiilor cu nevoi speciale;

 Activitatea s-a derulat pe parcursul lunilor 4,5,6 şi a fost implementată de către Beneficiar, în colaborare cu Partenrul naţional 2 şi cu Partenerul naţional 3.

Activitatea a constat în elaborarea a 5 broşuri de către psihologii implicaţi în derularea proiectului. Cele 5 broşuri au următoarele teme: tulburări de comportament, tulburări afectiv-emoţionale, tulburări de vorbire, ADHD-ul la vârsta preşcolară, dificultăţi de învăţare la vârsta preşcolară. Structura broşurilor este: ce este dificultatea?, manifestări, caracteristici, tipuri, clasificare, recomandări şi sfaturi utile, cum se lucrează cu un astfel de copil preşcolar, tehnici şi strategii de lucru, sfaturi pentru părinţi, bibliografie. Broşurile  au un caracter practic aplicativ, evidenţiindu-se eficienţa acestora pentru educatoare şi pentru părinţi.

II.2.2 Stabilirea echipelor coordonatoare din cele 9  centre de resurse din grădiniţe

Activitatea a avut loc în luna 11 de proiect şi a fost implementată de către Beneficiar.

Cele 9 centre de resurse din cele 9 grădiniţe implicate în proiect au un rol important în anul 2 de proiect pentru că găzduiesc activităţile educaţionale derulate prin proiect. Pentru o bună organizare şi derulare a activităţilor s-au stabilit echipe coordonatoare la nivelul fiecărui centru de resurse. Aceste echipe de coordonare au fost stabilite în cadrul unei întâlniri de lucru de către echipa de management a proiectului împreună cu directorii celor 9 grădiniţe. Echipele de coordonare au sarcini şi responsabilităţi bine stabilite de care au luat la cunoştinţă. S-au întocmit decizii pentru fiecare centru de resurse cuprinzând nominal membrii echipelor coordonatoare.

II.2.3 Activităţi de facilitare a echipelor din fiecare centru de resurse pentru elaborarea de strategii educationale locale;

Activitatea s-a derulat în lunile 11 şi 12 din primul an de proiect şi în luna 1 a anului 2 de proiect. Pentru această activitate Casa Corpului Didactic Arad a angajat ca expert pe termen scurt un expertul elaborare strategii educaţionale. Strategiile educaţionale şi de formare pe termen mediu şi lung, din fiecare centru local de resurse creat în cadrul a 9 grădiniţe din judeţ, vor fi elaborate de echipe de 3 persoane din fiecare centru sub supravegherea şi îndrumarea expertului în elaborare de strategii. Acesta a contactat grădiniţele implicate în proiect, stabilindu-se astfel un grafic de deplasare în fiecare grădiniţă pentru realizarea activităţilor de facilitare. Expertul a realizat un ghid de întocmire a unei strategii locale educaţionale care a fost distribuit şi analizat cu educatoarele din fiecare centru de resurse. Expertul s-a deplasat în centrele de resurse conform graficului stabilit, oferind consiliere şi facilitând echipele din fiecare centru în vederea realizării unei strategii locale educaţionale pentru fiecare centru de resurse. Aceste activităţi de facilitare se vor concretiza într-o strategie locală educaţională bine structurată şi bine elaborată. Prin derularea acestei activităţi, educatoarele îşi dezvoltă competenţe de elaborare de strategii locale pentru dezvoltarea de parteneriate în învăţare şi formare. De asemenea, expertul a oferit consiliere şi facilitare echipei din cadrul casei Corpului Didactic Arad pentru întocmirea unei strategii proprii locale educaţionale, CCD Arad fiind beneficiar şi centru de resursă creat prin proiect pentru a veni în sprijinul oricăror alte grădiniţe în ceea ce priveşte educaţia timpurie.

II.2.5 Consiliere şi asistenţă oferită de psihologi ai partenerului fiecărui centru;

Activitatea a avut loc în luna 11 şi 12 anul 1 de proiect şi luna 1 din anul 2 de proiect. Este implementată de către Beneficiar, Partener naţional 2 şi Partener Naţional 3, mai exact de cei 9 experţi pe termen scurt – psihologi. Fiecare psiholog a fost alocat unei grădiniţe implicate în proiect, astfel încât educatoarele grădiniţelor au ştiut cine este psihologul cu care colaborează.

Aceşti psihologi deţin expertiză şi responsabilitate în asigurarea de consiliere şi asistenţă educaţională în cadrul celor 9 centre de resurse pentru îmbunătăţirea actului educaţional , pentru îmbunătăţirea colaborării cu familiile şi comunitatea. Cei 9 psihologi s-au deplasat la grădiniţele implicate în proiect după un program bine stabilit şi de comun acord cu doamnele educatoare. Anterior deplasării în grădiniţe, doamnele educatoare au realizat o analiză de nevoi în ceea ce priveşte activitatea la grupa de preşcolari şi o analiză a dificultăţilor întâmpinate în munca cu preşcolarii. Psihologii au luat la cunoştinţă nevoile profesionale ale doamnelor educatoare în ceea ce priveşte munca cu preşcolarii, pregătindu-se din punct de vedere profesional pentru acest scop. Prin urmare, activitatea de consiliere şi asistenţă oferită de psihologi fiecărui centru de resurse şi expertiza lor în acest domeniu al educaţiei timpurii a fost pliată exact pe nevoile şi dificultăţile întâmpinate de educatoare în grădiniţă.

II.3.4 Elaborare program “Cum să colaborăm cu familia”;

Activitatea a fost realizată pe parcursul a 3 luni, şi anume lunile 8,9,10 de către Beneficiar în colaborare cu Partenerul naţional 2 şi Partenerul naţional 3. Activitatea a constat în elaborarea unui program de formare destinat celor 98 de educatoare din grupul ţintă de către cei 9 psihologi. Acest program de formare va fi livrat de către psihologi educatoarelor din grădiniţele de care răspund în lunile 4,5,6,7 din anul 2 de proiect sub titlul “Şcoala părinţilor”. În elaborarea acestui program s-a ţinut cont de expertiza psihologilor în acest domeniu şi de nevoile educatoarelor pentru o bună colaborare cu familia pentru o activitate educaţională de calitate oferită preşcolarilor, pentru a îmbunătăţi relaţia cu familia, pentru a asigura o dezvoltare sociopsihoemoţională a copilului preşcolar adecvată. Durata acestui program este de 15 ore şi cuprinde

Pentru eventualele intrebări sau comentarii, vă rugăm să le transmiteţi pe adresa de contact e-mail .
© Copyright 2010 Dumitrescu Mihai, Inc.  All rights reserved.